Porucha na dopravníku
Poruchy na dopravníkoch sú najčastejšou príčinou narušenia prevádzky podniku. Stojí na nich prakticky celá doprava suroviny medzi technologickými zariadeniami a tiež doprava medzi prevádzkami. Najčastejšími príčinami porúch dopravníkov sú:
roztrhnutie gumovej nosnej plochy,
zničenie motora poháňajúceho dopravník,
zasypanie sklzov.
Keďže prevádzky v lomoch majú charakter nepretržitých prevádzok, dopravníky sú neustále v prevádzke. Ako už bolo spomínané výkon dopravnej linky je 400 ton/hod. Gumové nosné plochy dopravníkov a iné ich súčasti sú neustále zaťažené, nehovoriac o motoroch poháňajúcich tieto dopravníky.
V prevádzke lomu Polom a lomu Kosová sa porucha na dopravníku vyskytne takmer každý mesiac. V skladoch týchto prevádzok sa nachádzajú náhradné pásy a motory. Hlavný problém teda nie je v nedostatku náhradných súčastí dopravníka, ale ich časovo náročná oprava. Údržba prevádzok musí najprv dopravník očistiť. Nahrievanie gumového pásu, zliepanie a jeho opätovné chladenie, trvá v priemere 8 hodín.
Prípadné poruchy pásových dopravníkov sleduje prostredníctvom kamier dispečing.
Lanopásový dopravník nie je sledovaný kamerami. Najčastejšia príčina prerušenia prevádzky na tomto dopravníku je poškodenie lán dopravníka. Aby sa dopravovaný materiál nehromadil na mieste havárie, je dopravník vybavený zabezpečovacím zariadením (obr.x). Ak sa laná dopravníka pretrhnú, materiál svojou váhou vytvorí v mieste havárie priehlbinu na nosnej ploche. Nosná plocha dopravníka tak zatlačí na zariadenie, ktoré pod náporom váhy materiálu stlačí vypínač a dopravník sa vypne.
Na miesto havárie prichádza údržba, ktorá laná vymení.
Ďalšia udalosť, ktorá narušuje chod prevádzky lomov je zasypanie sklzov. Najčastejšou príčinou zasypania sklzu je spriečenie väčšieho kusa horniny, alebo zanesenie blatom. Ak teda nejaká prekážka bráni prechodu horniny sklzom, dopravník neustále dovážajúci horninu sklz plní. Keď je sklz naplnený až po vrchol, začne hornina dopadať do okolia dopravníka a môže mu brániť v pohybe. Valec dopravníka je preto vybavený otáčkomerom a pri znížení otáčok na určitú hranicu sa dopravník automaticky vypne. Pre ďalšiu prevádzku je potrebné sklz najprv očistiť – manuálne. Očista v horšom prípade trvá niekedy aj jednu celú pracovnú zmenu.
Poruchy dopravníkov výrazne ovplyvňujú prevádzku lomov, ale taktiež zásobovanie vápenky Varín.