Nákladná doprava
V povrchových lomoch podniku Dolvap, s.r.o má výnimočné postavenie práve nákladná automobilová doprava. Má nezastupiteľné postavenie pri preprave vápenca po technologických cestách v lome.
Aby bolo možné zabezpečiť bezporuchovú a plynulú nákladnú automobilovú dopravu v lomoch, je dôležité sledovať stav lomových ciest a udržiavať ich, aby zodpovedali prevádzkovým podmienkam. Lomové cesty možno definovať ako cesty na dopravu osôb, strojov, výbušnín a ťaženej suroviny.
Lomové cesty podľa účelu a životnosti je možné rozdeliť na 2 typy :
· cesty stále,
· cesty pohyblivé.
V lomoch podniku Dolvap, s.r.o prevažujú cesty pohyblivé. Sú to cesty, ktoré sa vytvárajú nasypávaním humusovej vrstvy alebo iného materiálu zo zdrojov lomu. Intenzívnejšia doprava po týchto cestách, vyžaduje hrubšiu vrstvu nasypaného materiálu. Hrúbka vrstvy rovnako závisí aj od typu dopravných prostriedkov, ktoré budú po týchto cestách premávať. Tieto cesty majú malú životnosť a je potrebné ich neustále obnovovať.
Cesty stále sú cesty s dlhou životnosťou. Sú vytvárané súvislým asfaltovým povrchom.
V prípade, že sa lomové cesty križujú, resp. zbiehajú do jednej cesty je dôležité stanoviť a prijať opatrenia, ktoré zabránia zrážke. Tieto a ďalšie predpisy týkajúce sa automobilovej dopravy v lome sú zhrnuté v Dopravnom poriadku lomu. Dopravný poriadok obsahuje:
a) dopravné cesty, stroje a zariadenia;
b) označenie dopravných ciest (značky pred zníženými miestami, výhybkami, križovatkami, nebezpečnými miestami a pod.) a umiestnenie návestného zariadenia;
c) miesta na nakladanie, vykladanie a prekladanie hmôt, zoraďovanie, cúvanie a odstavovanie vozidiel a podobne;
d) dovolenú záťaž jednotlivých dopravných zariadení;
e) dovolenú rýchlosť prepravy;
f) pokyny na pripojovanie a odpojovanie vozidiel a ich zabezpečenie proti nežiadúcemu pohybu, prípadne na nakladanie, vykladanie a prekladanie hmôt;
g) spôsob a použitie návestí, ich význam a spôsob dorozumievania obslúh;
h) bezpečnostné a prevádzkové pokyny (na súčasnú prepravu, chôdzu pri súčasnej preprave, na prepravu náradia a predmetov a pod.)
i) opatrenia pri preprave bremien nadmernej hmotnosti alebo rozmerov a pri nehodách na dopravnej ceste;
j) lehoty, spôsob a rozsah prehliadok dopravných ciest a ich vybavenia;
k) rozsah prehliadok dopravného zariadenia pred začatím prepravy.
V prevádzke lomu Polom sa na prepravu vápenca využívajú ťažkotonážne nákladné autá Caterpillar 775 F (na obrázku 11) a Caterpillar 775 E. Radia sa do skupiny pevných dumprov. S objemom korby 43 m3 a nosnosťou 70 ton si vyslúžili označenie „banskí obri“. Navyše, ich nákladový priestor je vybavený svetelnou signalizáciou zelenej a červenej farby. Táto signalizácia oznamuje obsluhe kolesového nakladača stav naloženia nákladných automobilov.
Nakladá ich kolesový nakladač Caterpillar 988 H s objemom lyžice 7m3 zobrazený na obrázku 12. V súčasnosti patrí medzi najlepšie kolesové nakladače, špeciálne vyvinuté pre manipuláciu s materiálom v lomoch. Radí sa do skupiny kolesových nakladačov nad 30 ton.